Suomen Lonkeroliitto

Lonkeron vuosi
Festivaalit

Festivaalit

Lonkeron nauttijoiden toiveena on vuosia ollut nostaa lonkeron arvostusta ja asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Suomen Lonkero Liitto ry:n toiminta on saanut innoituksensa lonkeron kuluttajien näkemyksistä tarjota aito juomavaihtoehto. Tämä ei toteudu, ellei myös tälle perinteiselle suomalaiselle juomalle järjestetä omaa tapahtumaa. Liitto onkin järjestänyt jo kahdesti Lonkerofestivaalit.

Festivaalit on järjestetty Pyhäjärven kaupungissa. Kansanjuhlaa on vietetty kahtena viime vuonna Hotelli Pyhäsalmessa ja sen järven puoleisella ulkoalueella, jossa sijaitsevat myös ohjelmalava ja juhlateltta.

Lonkeron 50-vuotisjuhlan kunniaksi järjestettyjen järjestyksessään ensimmäisten Lonkerofestivaalien pääesiintyjä oli Turo´s Hevi Gee, jonka esittämä musiikki peilaa myös sitä mennyttä aikaa, jonka myös lonkerosta ja nuoruudesta nauttijat ovat jo – valitettavasti ja onneksi - jättäneet taaksensa. Bändin lisäksi juhlameininkiä piti yllä tiskijukka Enzo.

Festivaalien pääyhteistyökumppanina oli makean vetreä viisikymppinen Hartwall Original Gin Long Drink ja muina yhteistyökumppaneina Hotelli Pyhäsalmi, Pyhäjärven Mieswoimistelijat Woltti, Trans Kuosmanen Ky ja Yrittävät Pyhäkkäät.

Vuonna 2003 meno jatkui, pääesiintyjänä oli uuden nousun tehnyt Hausmylly ja tiskijukkana sisä- ja ulkotiloissä hääri tuttuun tapaan Dj Enzo. Vaikka tänäkään vuonna sää ei suosinut yleisöä oli paikalla totuttuun tapaan runsaasti ja fiilis oli sen mukainen. Pääyhteistyökumppanina oli tänäkin vuonna Hartwall Original Gin Long Drink.

Varaudu nyt jo ensi vuoden festivaaleihin. Ne järjestetään 2.-3.7.2004 Pyhäjärvellä. Haaveilimme jo viime vuonna kaksipiäiväisistä festivaaleista ja tänä vuonna järjestämme ne. Esiintyjäkaarti tulee olemaan taatusti Suomen huipulta - lonkerohenkeä unohtamatta.

Vuoden 2003 festivaalit - Hausmylly esiintyy