TIEDOTE 7.5.2004

MAAILMAN III LONKEROFESTIVAALIT 2. – 3.7.2004

• lonkerofestarit tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaksipäiväiset

• pääesiintyjinä Jore Marjaranta, Jope Ruonansuu ja Turo´s Hevi Gee

• lauantaina ohjelmassa Miss Suomi 2005–osakilpailu

• molempina iltoina myös lämppäribändi sekä vauhdikas disco

• perjantain Miss Lonkerosta Märkä T-paita -kilpailuun etsitään rennon letkeitä kilpailijoita

• festivaalit Pyhäjärven kaupungissa Pyhäsalmella – siis keskellä Suomea

• lääke suomalaisten kesäjanon sammuttamiseen

Lonkeroiden suosio kasvaa suomalaisten keskuudessa kolmatta vuotta. Alkoholiverotuksen      muutoskin kohteli keväällä aidon alkoholipohjaisen lonkeron ystäviä suopeasti. Lonkeron ystävien toiveena on vuosia ollut nostaa lonkeron arvostusta ja asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Suomen Lonkeroliiton toiminta on saanut innoituksensa lonkeron kuluttajien näkemyksistä tarjota ja turvata aito suomalainen juomavaihtoehto. Tämä ei toteudu, ellei myös tälle perinteiselle suomalaiselle ginipohjaiselle juomalle ja uudemmillekin lonkeroille järjestetä omaa tapahtumaa. Liitto järjestääkin perjantaina ja lauantaina 2.-3.7.2004 Maailman III Lonkerofestivaalit.

Festivaalit järjestetään keskellä Suomea Pyhäjärven kaupungin keskustaajamassa eli Pyhäsalmella. Kansanjuhlaa vietetään Hotelli Pyhäsalmessa ja sen järven puoleisella ulkoalueella, jossa sijaitsevat myös ohjelmalava ja juhlateltta. Festivaalit ovat suomalaisten janoa lähellä – olemmehan me (ehkä lonkerofestivaalien järjestäjiä lukuun ottamatta) heinäkuussa lomalla kauniin maamme eri puolilla.

Lonkerofestivaalien pääesiintyjät ovat perjantaina Jore Marjaranta ja lauantaina Jope Ruonansuu sekä Turo´s Hevi Gee. Lämppäribändinä perjantaina on pyhäjärvinen Agonizer ja lauantaina I Think Haapajärveltä. Elävän musiikin lisäksi juhlameininkiä pitää yllä molempina iltoina DJ Atomi.

Festivaaleilla on musiikin ja menon lisäksi muutakin ohjelmaa. Perjantaina on Miss Lonkerosta Märkä T-paita –kilpailu. Kahden päivän arvioinnin perusteella lauantaina valitaan vuoden 2004 LonkeroFestivaalilainen. Lauantaina festivaaleilla pidetään Miss Suomi 2005 –osakilpailu. Tämä kutsukilpailu on yksi 25:stä pidettävästä osakilpailusta, joista jokaisen voittaja pääsee semifinaaliin. Lonkeroliitolla on missikilpailujen järjestäjän kanssa sovittu optio siihen, että - ainakin kutsuttua - naiskauneutta on festivaaleilla seuraavinakin vuosina.

Lisätietoa lonkeroliitosta ja festivaaleista löytyy nettisivuiltamme lonkeroliitto.fi. Suomen Lonkeroliiton ja sen järjestämien festivaalien pääyhteistyökumppaneina vuonna 2004 ovat Hartwall, Olvi ja Sinebrychoff sekä Hotelli Pyhäsalmi.

Liput perjantaina 12 € sekä lauantaina 15 €.

Lisätiedot: tiedotuspäällikkö Erkki Böhme puh: 044 445 7665